Den nya generationens säljare

Det fanns en tid då folk verkligen var beroende av oss. En tid då vi säljare var enda sättet att tillfredsställa deras behov som kund. Det fanns en tid då folk inte hade något val, en tid då det heller inte ställdes några krav. Men den tiden är lika förbi som kassettband och Tamagotchi. Numera finns allt och lite till några få knapptryck iväg. Fantasin är din horisont och du behöver inte ens ta dig upp ur sängen. Än mindre välja ut en passande mundering, lägga din hårt förvaltade fritid på att transportera dig till närmaste köpcentrum. För att sen trängas med totala främlingar som både har benägenheten att låta alldeles för mycket samtidigt som de är lika benägna att utnyttja deodorant alldeles för lite. För att sen välja att lägga ditt förtroende på ytterligare en främling som dessutom får betalt för att du ska lita på personen, vilket du dessutom är plågsamt medveten om. Vad får oss egentligen att göra detta?

Vad får oss att överhuvudtaget ens överväga att gå till en butik när allt dina drömmar begär enkelt går att klicka till sig fram till i Internets magiska värd. Utan större svårigheter får du dessutom exakta prisjämförelser och mängder av opartiska källor som kan stödja dina beslut. Rent logistik är det ju fruktansvärt ologiskt att det ens existerar en enda butik, varför har vi inte redan jämnat dem med marken och inrett smaktulla små parker, kryddade med abstrakt konst.

Det är viktigt att du frågar dig själv den här frågan, för det är egentligen svaret på allt som du behöver förstå. Det är egentligen inte förrän du kan formulera ditt eget svar på den här frågan som du riktigt har förstått vad det handlar om. Och det är det som skiljer en bra säljare från ett mediokert kassabiträde. Vi behöver en ny generation av säljare. En generation som inte längre arrogant kan vifta med sina glittrande stenar för att få massan att följa deras minsta nycker och infall. En generation som förstår vikten av upplevelsen. Det handlar inte bara om att köpa en produkt. Den handlar om att köpa en upplevelse där produkten enbart är ett steg i fasen av deras behovspyramid. Att plantera den där känslan av genuin, mänsklig service som du aldrig kommer hysa för en lysande skärm ackompanjerat av en uttröttad fläkt.

Sen finns det ytterligare en anledning till att butiker finns kvar, utöver de lite mer romantiska aspekterna av en berikande upplevelse som skiljer sig ur mängden. Det kommer låta lite hårt. Men de flesta av oss lider av beslutsångest och en nästan total ovilja till att ta egna beslut. Och då är det bara att ta dem i handen och guida dem fram till ett nytryckt kvitto. De vill känna att du tar ansvaret för deras val, vill inget mer än att egentligen överlämna hela proceduren i dina händer. Men paradoxalt nog vill de samtidigt känna att det var deras val. Och självklart är det i slutändan alltid kundens val. Och här behöver vi också bli bättre! Självklart kan du som så många även gör, bara ta kommando, sälja det som du har bäst vinstmarginal på och sen låta kunden gå därifrån i något slags förvirrat töcken där de i själva verket är lite på det oklara med vad som egentligen är i kassen. Det är inte bra försäljning. Det är simpel och föråldrad försäljning!

Vill vi överleva i en ständigt digitaliserande och lättillgänglig värld då måste vi komma ihåg att sätta vikt på det personliga mötet. Att ge kunden en kittlande känsla i magen och ett endorfin påslag som är baserat på att allt känns så himla rätt. Kunden kommer vilja prata om dig. Vi är svältfödda på bra service av kunnig och engagerad personal, slitna ord som förmodligen är bland de mest överanvända och urtvättade i branschen. Men hittar du kärnan i dem har du kommit längre än vad många försäljare någonsin gjort. Något du kommer märka snabbt i och med ökad kundkrets som dessutom kommer konsumera mera, bara på grund utav att du gjorde något så enkelt som att ge dem en bra känsla och kanske några extra leenden.

En tanke om “Den nya generationens säljare

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *