Lediga jobb för säljare dominerar

Världens bästa arbete är att inte ha ett arbete. Som Confusius uttryckte det: ”Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Se helt enkelt till att ha ett jobb du brinner för och njut därefter hela vägen till din egen framgång! Skaffa dig en arbetsgivare som lyssnar på dina behov och hjälper dig att prestera maximalt – bara för att du tycker det är kul.

Det finns i skrivande stund fler än 26 000 lediga jobb i Sverige listade på Arbetsförmedlingen, indelade i 21 olika yrkesområden. Den mest eftersökta rollen är säljarenVar sjätte ledigt jobb är ett säljjobb. Dessa lediga jobb syns på arbetsförmedlingen under Försäljning, inköp, marknadsföring.

Säljkraft i form av ”nya hungriga säljare” är uppenbarligen viktigt för många annonserande företag. Samtidigt så finns det företag där ute som har onödigt hög personalomsättning pga slarvigt genomförda rekryteringsprocesser, vilket då kan bidra till att det totala antalet annonser drivs upp. Om man som aktör inte tar hand om sina medarbetare på ett optimalt sätt eller målar upp förväntningar på lön eller annat som inte stämmer med verkligheten så riskerar man att bidra till sina egna rekryteringsproblem.

Var tredje ledigt säljjobb är som Företagssäljare. Detta faktum gör yrkesgruppen företagssäljare till den mest annonserade i landet om man ska gå på arbetsförmedlingens sätt att göra indelningar. Som yrke och underkategori inom försäljning så är innesäljare samt utesäljare dem vanligast eftersökta tjänsterna.

Jag har också jämfört andelen lediga jobb för säljare som just nu finns i Stockholm, Göteborg och Malmö. Stockholm har flest antal lediga säljjobb medan Malmö är den ort som har högst andel annonser relaterat till sälj; mer än var fjärde annonserat jobb i Malmö är inom försäljning och marknadsföring.

Stockholm, säljjobb 997 / totalt 5477 = 18 % sälj
Göteborg, säljjobb 293 / totalt 1918 = 15 % sälj
Malmö, säljjobb 231 / totalt 866 = 27 % sälj

Säljare är en resurs och makalös tillgång i vår globala ekonomi. Vi behöver se till att våra säljare frodas såsom de förtjänar så att tillväxt och god förändring kan fortgå och accelerera. Alla som vill kan bli säljare. En god säljare med rätt mentalitet och rejäl uppbackning från sin uppdragsgivare kan utvecklas till den grundbult och målmedvetna ambassadör som varje framgångsrikt varumärke behöver.

Sales Ahead!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *