Dom finns. Och det glädjer mig!

Jag har tänkt på detta ett bra tag nu. Utan att kunna datera när eller var det hände första gången så vet jag att det har inträffat otaliga gånger. Det bara händer. Jag träffar på personen som är vital för den drivkraft som flyttar hela företag och varumärken framåt i marknadsekonomin. Många gånger så är det en säljare. Och när det händer så kan jag inte annat än att känna fullkomlig glädje! Personen har genom en enkel men enastående gest ingett förtroende och vida överträffat mina förväntningar. Ofta handlar det kort och gott om bemötande. Att med ett leende göra något mer än väntat, något som jag upplever som speciellt.

Dessa serviceänglar verkar vara oersättliga för sina arbetsgivare. Men det är inte säkert att företaget, eller självaste ängeln, är medvetna om detta faktum. Det är dessa oumbärliga medarbetare som ser till att orden ”pris” och ”värde” får två helt olika betydelser för företagets kunder.

God service mynnar ofta ut i sälj. Det behöver inte vara uppenbart för den tilltänkta kunden när detta sker, förutom att en tydlig och gemytlig känsla av att bli ordentligt omhändertagen infinner sig. Ett fantastiskt bemötande med god service resulterar ofta i affär och att kunden återkommer vid ett senare tillfälle. Och givetvis så är kunden intresserad av att få uppleva denna härliga hjälp återigen, så snart behovet av nya inköp infinner sig. Detta är försäljning på hög nivå!

En säljängel – Sales Angel – mår själv bra av att ge utmärkt service. Belöningen är att få se en överraskad kund le belåtet vid ett väl utfört saluförande. Det är detta lilla utbyte av förtjusning som gör att processen kan upprepas, om och om igen – till hela vår världs glädje och accelererande utveckling.

Att jag skriver detta inlägg just nu beror på att jag för några dagar sedan åkte ett kvällståg från Stockholm till Göteborg. Här på tåget träffade jag en livs levande Sales Angel – tågvärden Lasse. Jag möttes av ett fantastiskt och förtroendeingivande mottagande när jag klev på för avfärd. Mina förväntningar överträffades sedan ytterligare när jag under biljettkontrollen där jag satt i 2 klass blev vänligt underrättad om att jag kunde sätta mig i första klass, och att det fanns en ledig kupé – och kaffe! Utifrån min bild som kund så har vi här killen som får SJ att snurra, då jag utan tvekan och gärna snarast köper fler biljetter på sträckan. En upplyftande upplevelse senare så är jag redo att rulla för rullandets skull.

Tack Lasse!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>