Säljarens bästa vän – topp 10

Säljare fyller en oerhört viktig funktion i vårt stora ekonomiska kretslopp. En bra säljare med de rätta instrumenten kan skapa samarbeten, synergier och förändringar som kan få hela vårt samhälle att sprudla. Jag har sammanställt en slagkraftig topp tio-lista som en kort handbok i jakten på lycka. Ju fler punkter du uppfyller desto lättare får du affär efter affär, efter affär. Det fina är att alla – oavsett situation, roll eller nuläge – aktivt kan införskaffa, lära sig eller reflektera över nedan. Nu kör vi!

1. Du är säljare. Ta den utmärkta chansen att vara en stolt sådan. Den viktigaste frågan du ska ställa dig innan du satsar på en möjlig framgångssaga som säljare är – vill jag vara säljare och kan jag stå upp för min roll i alla väder? Det underlättar enormt i karriären som säljare att ha en framåtriktad inställning och vilja att lyckas. För var så säker, utmaningar följer med rollen och då gäller det att reflektera och bygga styrka för att kunna segla till triumf.

2. Förtroende. När kund känner tillförlitlighet och förtroende för dig och det du säger så kommer er gemensamma agenda vara att nå ett utbyte som båda parter vinner på = frammarsch mot affär. Det är nämligen så att människan av naturen systematiskt undersöker vem som går och vem som inte går att lita på, då detta utvecklades redan hos våra förfäder för att maximera överlevnad. Därför är det vitalt att så tidigt som möjligt nå en punkt av tillit med kunden, så att denne också återkommer som en befintlig och nöjd kund.

3. Entusiasm och engagemang smittar av sig. På kunder, på kollegor – ja på alla som kommer i din väg. Detta gör din omgivning mycket mer benägen att följa med i din tanke framåt. Entusiasm är också en av de enklaste vägarna för att få saker genomförda. Om du väljer att sälja en produkt eller tjänst som du brinner för – så kommer halva affären vara vunnen redan innan du hinner säga ”behovsanalys”.

4. Teamet. Man blir som man umgås – därför är det viktigt att umgås rätt! Ditt team och dina närmaste kollegor ska kunna fungera som socialt stöd och som individer du kan fira segrar med. Att ha kul ”på jobbet” gör att man gärna och ofta driver framåt för att uppnå den härliga känslan. Teamet ska också kunna fungera som backup och skapa synergier i din säljprocess med kund. Även om man arbetar enskilt som säljare så är denna punkt viktig. Teamet kan då bestå av leverantörer, branschkollegor eller kunder som man har en tät relation med.

5. Coachen.  En coach kan vara en chef, en vän eller annan utomstående person eller mentor som du litar på. Vilket specifikt värde eller funktion en coach tillför beror på vilket stadie du befinner dig i. Det kan underlätta och påskynda din resa till framgång att ha någon att bolla med – i välgång och motvind.

6. Metod. Med en väl utarbetad säljmetodik och struktur så effektiviserar du din säljprocess och skapar en kommunikation med kunder som oftare leder till avslut, och som också gör att du hinner med fler kundkontakter.

7. Frågor är ett fantastiskt instrument. Frågorna ska få kunden att öppna sig så att både ökat förtroende kan uppstå och så att utförlig information om kunden och dess behov kan flöda. Kopplat till denna punkt är därmed förmågan att lyssna aktivt när kunden berättar. Det gäller därför att använda hög grad av öppna frågor så att kunden ges möjlighet att ge uttömmande svar.

8. Verktyg finns för att spara din och kundens tid. Omfattningen av de verktyg som behövs varierar från säljare till säljare. Det kan vara kläderna du har på dig, telefonen du behöver för att ringa kunder med eller en surfplatta för att hålla engagerande presentationer. Vanligtvis är också ett stödjande CRM-system viktigt för att kunna hålla effektiv koll på alla dina härliga kunder.

9. Produkt eller tjänst. Produkten behöver kunna lösa ett verkligt problem i kundens vardag för att en långsiktig relation ska vara möjlig. En påläst säljare med god produktkännedom har möjlighet att kunna bemöta invändningar på ett behovsuppfyllande sätt.

10. Hälsa och välbefinnande är kanske den mest njutningsfulla av punkterna, och samtidigt oerhört effektiv. Om du mår bra och har en kvalitativ fritid så kommer du också prestera på topp när det väl gäller. Om du är glad och positiv så vill kunden handla av dig. Om du gillar fysisk träning – just do it – det skärper dig mentalt.

Min målsättning med nästa ”Säljarens bästa vän” är en topp 100-variant. Så, håll till godo och kommentera gärna med era tankar nedan.

En tanke om “Säljarens bästa vän – topp 10

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>