Tankar mellan två möten

Mötesbokning, presales, tjänsteförsäljning, besöksbokning

Det är klart att vi ska göra det här, det är det vi alltid gjort! Fast nu i en förädlad och mer utkristalliserad form. Tanken formar sig samtidigt som adrenalinet börjar lägga sig från mitt förra samtal. Låter du inte binjuremärgen jobba lite extra under dina samtal, då gör du helt enkelt fel. Det är en härlig känsla, den där känslan av när tjänsten du förmedlar matchar behovet hos den som tog sig tid att svara på andra sidan av linjen. En känsla av möjligheter till sprängda horisonter. Du vet aldrig vad det där mötet kan lägga grunden till, vart det kan leda, och som inför alla typer av resor är det en känsla av förväntan och tillfredsställelse som befäster sig i kroppen. Nu blev det här samtalet ett möte och jag hade ljugit om jag sagt att det inte är dessa samtal som ger mig störst njutning, någonstans är det ju ändå målet när du bedriver Presales. Men faktum är att alla samtal jag gör har ett värde, även då det visar sig att ledningen sitter i Belgien eller att företaget precis har blivit uppköpt. Eller eldsläckarna som har så mycket att göra att de inte skulle klara av en enda kund till, eller de som behöver vänta till nästa budgetår. Ja, till och med de som sitter med bindande avtal med en konkurrent eller har så stora omorganiseringar inom företaget att de bara inte orkar tänka på något annat just nu.

Ja listan kan göras oändlig med invändningar och anledningar till att ett möte inte skulle vara mer givande än de där minuterna extra sömn vi får när vi snoozar. Rätt trevligt, men gav det verkligen något? Förmodligen inte. Men i och med vår utvecklade CRM-strategi, så har jag distanser och prydliga små fack för allt. Under resans gång så samlar jag in information, loggar nyckeltal, identifierar beslutsfattare och förädlar målgruppen. Varje samtal för mig närmare målet, att skapa affärer, inte att boka möten. Jag är inte någon mötesbokare, jag är en säljare som vet vad säljare vill ha. Hade jag t ex varit ett varumärke eller en produkt som riktar sig mot en bred skara konsumenter så hade jag säkert haft en vinnande undertitel i stil med: av säljare, för säljare.

Vid det här laget har jag redan loggat all information i mitt fantastiska CRM. Lagt in att jag ska maila över mötesbokningen och infomailet senare idag, det gör jag inte nu, inte den här tiden på dagen. Inte under mina bästa ringtimmar. Kaffet smakar lite extra gott när jag tar två mörkrostade klunkar, sedan harklar jag mig och till det dova elektroniska ljudet av när jag slår in numret till nästa potentiella kund slås jag av vilket fantastiskt jobb jag har.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *